Xedia logo

Media Framework voor Drupal

Speciaal voor mediabedrijven, uitgevers en andere organisaties die regelmatig publiceren op hun website, hebben we het exclusieve Media Framework ontwikkeld voor Drupal. Het Media Framework bestaat uit verschillende modules en componenten die nauw op elkaar aansluiten en uitermate geschikt zijn voor dynamische websites. Bovendien is er in het framework veel praktijkervaring verwerkt zodat redacteuren en webmasters er meteen mee aan de slag gaan. Het Media Framework bevat dan ook alle premium functionaliteit die een professionele website nodig heeft:

 

Zoekmachine

De ingebouwde zoekmachine van Drupal is te beperkt en ongeschikt voor dynamische websites zoals die van mediabedrijven. De Apache Solr zoekmachine is open source, razendsnel en wordt helemaal ingericht op uw specifieke behoeften. De Apache Solr Search module van Drupal werkt weliswaar uitstekend, maar gebruikt alleen de standaard functionaliteit van Solr, terwijl er zoveel meer uit te halen is. De Solrsystem-module in het Media Framework maakt het mogelijk om de Solr-zoekmachine helemaal op uw situatie in te richten en te gaan voor de meest optimale zoekresultaten. Dankzij het Media Framework:

  • scoren trefwoorden in bijvoorbeeld een titel of ondertitel veel hoger dan in een lopende tekst (volledig instelbaar)
  • kun je facet-filters maken op bijvoorbeeld auteur, publicatiedatum, tag, prijs, taal, bedrijfsnaam, genoemde personen
  • kun je zoekresultaten bijvoorbeeld sorteren op score en/of publicatiedatum
  • kun je standaard zoekopdrachten alleen in actuele content laten zoeken, terwijl de archiefpagina in alle content zoekt
  • kent de zoekmachine vervoegingen van Nederlandse werkwoorden en kunnen synoniemen opgegeven worden
  • kan de zoekmachine suggesties doen: 'bedoelde u misschien...''

 

Publicatiedatum

Vaak heeft een (media-)bedrijf voor een website geen behoefte aan een uitgebreide workflow, maar wel aan een simpele mogelijkheid om artikelen, publicaties of persberichten alvast klaar te zetten voor publicatie. Het Media Framework voegt een publicatiedatum toe aan content en zorgt er voor dat de content voor bezoekers van de websites niet eerder te zien is. Dat geldt niet alleen voor de tekst, maar ook voor eventuele bestanden die bij de tekst horen. Tot het moment van publicatie staan die bestanden veilig op een afgeschermd gedeelte van de webserver. 

 

Zoekmachine-optimalisatie

Wie de journalistieke basisregels hanteert bij het schrijven van een artikel voor een website, heeft ongemerkt al veel aan zoekmachineoptimalisatie gedaan. Maar je kunt inhoudelijk vaak nog net iets meer doen als je weet waar je op moet letten. Technisch moet een website goed in elkaar zitten en er zijn mogelijkheden om optimaal te scoren bij zoekmachines. Die mogelijkheden benutten we optimaal omdat het de websitebezoeker ook ten goede komt. Onze Sigseo-module (significant search engine optimalisation) voorziet in het invullen van de wel relevante meta-tags, het aanbrengen van meta-tags voor het bladeren door pagina's en het automatisch vullen van meta-tags op basis van content en het voorzien in schema.org microdata.

 

Verrijking Google Analytics

Google Analytics levert een schat aan waardevolle informatie over uw website en websitebezoeker op, maar u kunt daar nog wat aan toevoegen. Bijvoorbeeld welke producten worden verkocht tegen welke prijs in uw webshop. Met die informatie kunt u zelfs zien welke links naar uw website de meeste omzet opleveren in uw webshop. Door een Analytics Event te koppelen aan bepaalde acties (denk aan het klikken op een link of een knop of het invullen van een formulier), kunt u heel fijnmazig het gedrag van uw websitebezoekers analyseren. Met deze informatie kunt u de website verder verbeteren.

 

Sociale Media

Wie een Twitter-feed wil tonen op z'n website, kan een embed-code gebruiken van Twitter, maar je hebt dan weinig controle over de vormgever. Via de Tweetpull-module in het Media Framework halen we op de achtergrond één of meerdere Twitter-feeds op en tonen die als integraal onderdeel van een pagina. En dus in de eigen kleuren, in het eigen lettertype en volledig responsive. En niet onbelangrijk, volgens de Display Guidelines van Twitter.
Twitter-cards zorgen ervoor dat bezoekers die pagina's met waardevolle content op uw website delen, dit doen op een speciale manier waarbij de tweet op Twitter is uitgelicht met een afbeelding vanaf uw website en vanzelfsprekend een link naar de pagina. Voor Facebook voegen we Graph-metadata toe aan een pagina die er ook voor zorgt dat uw webpagina's fraai getoond worden op Facebook.

 

Contactformulier met track&trace

Contactformulieren zijn nog steeds populair bij website bezoekers. Kennelijk is het gemakkelijker even een formuliertje in te vullen voor een websitebezoeker dan om een mailtje te sturen.  Onze contactformulieren zien er hetzelfde uit als alle andere, maar het mailtje dat u krijgt met een ingevuld formulier is anders: het bevat links waarmee u de status van de afhandeling kunt aangeven. Op een afgeschermd gedeelte van de website ziet u overzicht van alle ingevulde contactformulieren met een status. Op die manier is altijd duidelijk welke collega welke verzoeken in behandeling heeft of welke al afgehandeld zijn. Het systeem signaleert ook dat een verzoek te lang open staat en stuurt dan een herinnering.

 

Nieuwsbrief 

Xedia werkt graag met het laagdrempelige MailChimp voor nieuwsbrieven. Voor kleinschalig gebruik is MailChimp bovendien gratis. Diensten als MailChimp werken eenvoudig, je kunt werken met meerdere templates voor verschillende nieuwsbrieven en ze respecteren de regels omtrent nieuwsbrieven (om spam te voorkomen). Dankzij een eigen interface richting MailChimp integreren we Nieuwsbrief-vinkjes eenvoudig in andere formulieren en is het mogelijk om de doelgroep te segmenteren.

 

Smart ads

 Steeds meer websitebezoekers gebruiken een ad-blocker, een plug-in voor de browser om advertenties niet te tonen. Daarmee neemt de waarde van advertenties af. Bovendien leveren een hoop advertenties tientallen cookies en dubieuze JavaScript af bij het opvragen van een simpele pagina. Xedia heeft daarom de Smartads module geschreven waarmee je volledig responsive advertenties kunt plaatsen. De module is cache-vriendelijke en toch worden advertenties geroteerd voor iedere bezoeker. Kliks op een advertentie worden bijgehouden door Google Analytics.